8 mins read

Anna Bondaruk z Rutki kontakt: poznaj podlaskie szeptuchy

Kim była Anna Bondaruk z Rutki? Podlaskie szeptuchy

Anna Bondaruk z Rutki kontakt: szeptuchy wciąż budzą zainteresowanie

W poszukiwaniu ukojenia i pomocy, wiele osób zwraca się ku tradycyjnym metodom, które od wieków praktykowane są na Podlasiu. Szeptuchy, kobiety obdarzone wyjątkowym darem, wciąż budzą ogromne zainteresowanie, oferując wsparcie duchowe i fizyczne. Choć kontakt z nimi nie jest łatwy, a miejsca takie jak Rutka, gdzie działała Anna Bondaruk, stają się symbolami tej zanikającej tradycji, to potrzeba znalezienia takiej pomocy jest wciąż żywa. Szeptuchy, często postrzegane jako ostatnie bastiony dawnych wierzeń, oferują pomoc w schorzeniach, które medycyna akademicka nie zawsze potrafi w pełni wyjaśnić lub wyleczyć. Ich metody, choć często niekonwencjonalne, opierają się na głębokiej wierze, modlitwie i wykorzystaniu natury, co przyciąga coraz więcej osób szukających alternatywnych ścieżek do zdrowia i spokoju.

Tradycja szeptuch: Podlasie jako ostatnie siedlisko

Podlasie, ze swoją bogatą historią i silnymi korzeniami kulturowymi, jest często określane jako ostatnie siedlisko szeptuch w Polsce. Ta tradycja, przekazywana z pokolenia na pokolenie, stanowi unikalny element podlaskiego folkloru i duchowości. Szeptuchy, znane również jako babki lub szeptunki, były i są kobietami, które posiadają, jak wierzą ich pacjenci, nadprzyrodzony dar uzdrawiania. Ich praktyki łączą w sobie elementy medycyny ludowej, ziołolecznictwa, modlitwy oraz specyficznych rytuałów, mających na celu przywrócenie harmonii między ciałem, duszą a siłami wyższymi. W przeciwieństwie do współczesnej medycyny, szeptuchy często postrzegają choroby jako wynik zaburzeń duchowych lub wpływu złych mocy, a ich rola polega na pośredniczeniu między człowiekiem a Bogiem w celu przywrócenia zdrowia.

Zobacz  Agnieszka Gołaś: Czy Agnieszka Gołaś ma drugiego męża?

Jak znaleźć kontakt do szeptuchy?

W parafiach szukaj pomocy u kobiet z darem

Poszukiwanie kontaktu do szeptuchy często wymaga delikatności i dyskrecji, a jednym z tradycyjnych miejsc, gdzie można zacząć swoje poszukiwania, są lokalne parafie. Wiele osób wierzących, które doświadczyły pomocy od szeptuchy, może udzielić informacji na temat kobiet posiadających ten dar. Warto zwrócić się do osób starszych, znających lokalne tradycje i wierzących w moc szeptuch. Czasami, w parafiach lub w ich pobliżu, można spotkać kobiety, które są znane z posiadania daru uzdrawiania, a które udzielają pomocy potrzebującym. Ważne jest, aby podejść do tego z szacunkiem i otwartością, pamiętając, że szeptuchy nie reklamują się i często działają w ukryciu, kierując się powołaniem, a nie chęcią zysku.

Szeptuchy nie reklamują się – jak szukać?

Szeptuchy, w tym te, które działały w miejscach takich jak Rutka, nie korzystają z tradycyjnych form reklamy. Ich działalność opiera się na poczcie pantoflowej i rekomendacjach osób, które otrzymały od nich pomoc. Szukanie kontaktu do szeptuchy wymaga więc cierpliwości i zaufania do lokalnej społeczności. Najlepszym sposobem jest rozmowa z ludźmi, którzy mogą znać kogoś, kto miał styczność z szeptuchą, lub którzy sami korzystali z jej usług. Często informacje te przekazywane są w dyskretny sposób, od osoby do osoby, wśród tych, którzy naprawdę potrzebują wsparcia. Ważne jest, aby podejść do tej kwestii z pokorą i szacunkiem, ponieważ szeptuchy zazwyczaj nie pobierają stałych opłat, przyjmując dobrowolne datki, które często przeznaczają na cele charytatywne lub cerkiew.

Podlasie i jego szeptuchy: dar uzdrawiania

Szeptucha – więcej niż tylko modlitwa

Rola szeptuchy wykracza daleko poza zwykłą modlitwę. Choć modlitwa stanowi fundament ich praktyk, to ich działanie jest znacznie szersze i obejmuje kompleksowe podejście do uzdrawiania. Szeptuchy wierzą, że źródłem wielu chorób jest duchowość, a ich zadaniem jest pośredniczenie między człowiekiem a siłami wyższymi, aby przywrócić utraconą równowagę. Pomagają w leczeniu schorzeń takich jak „wiatr”, „róża”, „przestrach”, „urok” czy „nerw-kołtun”, które według nich mają swoje korzenie w sferze niematerialnej. Ich metody to nie tylko odmawianie modlitw, często w języku staro-cerkiewno-słowiańskim, ale także stosowanie specjalnych formuł, czyli tzw. zamawianiek, a także rytuałów z woskiem, przelania wosku do wody, czy okrążania ciała popiołem drzewnym. Ich empatyczne podejście i przekonanie, że nastawienie pacjenta jest kluczem do wyleczenia, sprawiają, że szeptuchy są dla wielu nadzieją tam, gdzie zawodzi tradycyjna medycyna.

Zobacz  Lili Antoniak mąż: Poznaj sekrety udanego związku!

Wosk, woda i chleb – amulety od szeptuch

W tradycyjnych praktykach szeptuch kluczową rolę odgrywają proste, ale symboliczne przedmioty, takie jak wosk, woda i chleb. Te elementy nie są używane przypadkowo – mają swoje głębokie znaczenie w rytuałach uzdrawiania i ochrony. Wosk, często topiony i przelewany do zimnej wody, służy do odczyniania złych mocy, diagnozowania problemów zdrowotnych, a także do tworzenia swoistych amuletów. Woda natomiast, jako symbol czystości i życia, jest nośnikiem modlitw i energii. Chleb, często w połączeniu z makiem i cukrem, bywa dawany przez szeptuchy jako dary ochronne, mające strzec przed nieszczęściem, wypadkami czy negatywnym wpływem. Te przedmioty, w rękach szeptuchy, stają się potężnymi narzędziami, wspierającymi proces leczenia i zapewniającymi duchową ochronę.

Anna Bondaruk z Rutki: legenda podlaskich szeptuch

Rutka. Tu szeptuchy już nie ma

Rutka, niegdyś miejsce, gdzie działała Anna Bondaruk, dziś stanowi symbol przemijania i pamięci o podlaskich szeptuchach. Anna Bondaruk, jedna z najbardziej znanych uzdrowicielek regionu, odeszła, podobnie jak inne wybitne postaci tej tradycji, zamykając pewien rozdział w historii podlaskiego zielarstwa i duchowości. Jej odejście, które miało miejsce jeszcze przed śmiercią Wiedy z Orli, w okresie pandemii, oznacza, że w tym konkretnym miejscu szeptuchy już nie ma. Jednak pamięć o jej darze i pomocy, którą niosła ludziom, wciąż żyje w opowieściach i wspomnieniach tych, którzy mieli okazję skorzystać z jej usług. Mieszkańcy Podlasia pielęgnują te historie, chroniąc jednocześnie tożsamość i sposób działania szeptuch, udzielając informacji tylko tym, którzy szukają autentycznej pomocy, a nie czystej ciekawości.

Wiera z Orli i Eugenia z Opaki Dużej – inne znane szeptuchy

Chociaż Anna Bondaruk z Rutki była postacią niezwykle ważną w świecie podlaskich szeptuch, to nie była jedyną kobietą obdarzoną tym darem. Region ten słynął z wielu uzdrowicielek, a do najbardziej znanych należą Wiera Popławska z Orli oraz Eugenia z Opaki Dużej. Wiera z Orli, podobnie jak Anna Bondaruk, zmarła, pozostawiając po sobie legendę o swoich uzdrawiających mocach. Eugenia z Opaki Dużej natomiast, choć również zaliczana do grona zasłużonych szeptuch, wciąż funkcjonuje w pamięci jako symbol tej tradycji. Te kobiety, często przekazujące swój dar ustnie, z matki na córkę lub innemu bliskiemu członkowi rodziny, stanowiły ostoję nadziei dla wielu osób, oferując wsparcie duchowe i fizyczne w momentach zwątpienia i choroby. Ich historie są dowodem na to, że tradycja szeptuch, choć ewoluuje, wciąż pozostaje ważnym elementem podlaskiej kultury.

Zobacz  Anna Kiełbasińska: Kto jest jej mężem i jak ich relacja wpływa na karierę?